Bewegen is gezond dat weten we allemaal. Het hoort net als gezond eten, goed slapen en genoeg ontspannen bij een gezonde leefstijl. Toch zijn er veel mensen die last hebben van hart- en vaatziekte ( 30-60 minuten per dag de meeste dagen van de week verlaagt het risico drastisch) en diabetes ( 3500 stappen per dag verlaag je diabetes met 29%) of andere chronische ziekten.

Wandelen is leuk, je kunt genieten van de mooie omgeving, je bent lekker buiten,de wind door je haren, de zon op je gezicht, en dan is het ook nog goed voor de conditie en gezondheid. Een mooie combinatie. En het mooie is je hoeft alleen maar de deur uit te stappen en je kunt beginnen. Ben je nog niet overtuigd? Lees dan nog even verder voor nog meer voordelen

Door het ritmisch bewegen van je armen en benen en de beweging van de romp doen er veel spiergroepen mee. Dit verbetert je houding en vermindert rugklachten.

Maar er is nog meer je loopt de stress uit je lichaam, je bloeddruk daalt, je immuunsysteem gaat optimaal functioneren en je stemming verbeterd. Door 1 uur per dag te wandelen verlaag je het risico op obesitas met 50%

Regelmatig wandelen heeft  ook een positief effect op je brein.  Door de links rechts beweging met de voeten en dit in tegengestelde beweging met je armen, gaan deze hersenhelften beter samenwerken. Je kunt hierdoor problemen makkelijker loslaten. En je kunt de kans op een beroerte verlagen met 30% door 2 uur per week te wandelen.

Ook heeft  4 uur wandelen per week een goede uitwerking op de botten. Namelijk het risico op heupfracturen verlaagd met 43%

Je kunt er voor kiezen om alleen te gaan wandelen  dan kun je er een mindfullness wandeling van maken. Maar het is ook leuk om het in een groep(je) te doen. Het voordeel is dan dat je afspreekt en het makkelijker is om je eraan te houden. Zeker in het begin. Als je al wat vaker gelopen hebt heb je ervaren dat er endorfine en serotonine in je lichaam aangemaakt worden en dit geeft een geluksgevoel.

Kom in beweging!!!

HART-elijke groet,

Coco en Marijke

U ook genieten van:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *