Pas op! Want terwijl je dit artikel leest ben je misschien wel op een verkeerde manier aan het ademhalen. Een onjuiste ademhaling veroorzaakt stress en spanning in je lichaam en geeft je een opgejaagd gevoel. Dat is vervelend en helemaal niet nodig. Wil jij meer ontspanning in je leven door een relaxte ademhaling? Hier vind je onze tips!

Je haalt ongeveer 25.000 keer per dag adem, meestal zonder dat je je er bewust van bent. De lucht in je longen brengt zuurstof in je lichaam en CO2 adem je uit. Je cellen hebben zuurstof nodig om goed te kunnen werken. Als je sport, dan heeft je lijf meer zuurstof nodig en ga je sneller ademen. Dit gebeurt ook bij stress. Sta je onder spanning dan adem je sneller en oppervlakkiger.

Waarom is het zo belangrijk om goed te leren ademhalen?

  • als je goed ademhaalt zijn je (sport-) prestaties beter
  • je krijgt een ontspannen gevoel
  • het verkleint je blessurekans
  • je lichaamscellen functioneren optimaal
  • je verbetert de kwaliteit van je leven
  • je kunt angst, depressie, pijn en slaapstoornissen verminderen

Wat kun je er zelf aan doen om je ademhaling te verbeteren?

  • je ademt in met je mond dicht
  • je ademt naar je buik
  • je doet ademhalingsoefeningen

Door naar je buik te ademen word je vanzelf rustiger. Kijk eerst maar eens even waar jouw adem nu zit. Doe je ogen dicht en leg een hand op je borst en een hand op je buik. Waar voel je je ademhaling? Lukt het je om wat dieper naar je buik te ademen?

Wanneer je de volgende oefening drie keer per dag (liefst voor elke maaltijd) toepast dan kun je stress loslaten:

Zoek een rustig plekje waar je 5 minuten kunt gaan zitten of liggen. Als dit de eerste keer is dat je adem-oefeningen doet dan is het makkelijker om te gaan liggen. Leg beide handen op de buik. Als je de oefening in zittende houding doet dan laat je je handen rusten in je schoot en zet je beide voeten op de grond. Sluit je ogen.

Doe je mond dicht en observeer je ademhaling. Voel je adem naar binnen en naar buiten stromen. Adem 4 tellen diep in. Beweegt je buik bij de inademing? Houd de adem 2 tellen vast zodat de zuurstof zich diep in de longen kan verspreiden. Open je mond nu een klein beetje en adem langzaam 6 tellen uit. Neem 2 tellen pauze voordat je weer inademt. Herhaal het in- en uitademen op een rustige manier, waarbij je je bewust wordt van de beweging van je buik 5 minuten lang.

Wanneer je je opgejaagd voelt of gespannen, doe dan ademhalings-oefeningen, dat helpt je om te ontspannen.

We horen graag wat jij ervaren hebt bij het toepassen van de adem-oefeningen.

HART-elijke groet,

Coco en Marijke

U ook genieten van:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *